Perkakas Wajib Untuk Membuat Kek

Sebelum ni kita dah bincang tentang pemilihan oven yang sesuai. Sekarang ni kita belajar pula tentang perkakas atau peralatan untuk membuat kek dan biskut atau dalam bahasa mudahnya membaking, antaranya:

pengadun elektrik

Pengadun Elektrik (Mixer) - Ada yang lebih gemar guna hand mixer tapi kalau nak jimatkan masa dan tenaga, lebih sesuai gunakan pengadun elektrik. Saiz boleh dipilih berdasarkan keperluan.

dulang pembakar

Tin Atau Dulang Pembakar - Dah ada oven yang sesuai jadi haruslah juga ada tin atau dulang untuk membakar kek atau biskut kita tu. Lebih elok kalau memilih yang Non Stick, kek dan biskut pun takkan melekat pada dulang.

alat penimbang

Alat Penimbang - Sukatan bahan-bahan haruslah tepat agar kek atau biskut kita tu berkualiti dan sedap. Lebih mudah kalau guna alat penimbang jenis yang digital.

sudu sukatan

Sudu Sukatan - Seperti alat penimbang, sudu sukatan pun penting untuk menyukat bahan-bahan membuat kek seperti menyukat esen vanilla.

rolling pin

Kayu penggelek (Rolling Pin) - Kalau nak buat biskut yang perlu dipotong dengan acuan, rolling pin ni haruslah ada. Kalau tak macam mana kita nak mencanai doh nanti.

Lain-lain peralatan yang perlu ada seperti spatula, pelbagai bentuk acuan, berus, kertas cawan dan beberapa lagi peralatan lain yang akan saya kongsikan dalam entri-entri akan datang.




No comments:

Post a Comment